• 5214
  • 257 مرتبه
راهکارهای موفقیت در آزمون نظام مهندسی

راهکارهای موفقیت در آزمون نظام مهندسی

01 مرداد 1403


راهکارها و توصیه هایی جهت موفقیت و قبولی در آزمون ورود به حرفه مهندسان -پایه3

   نویسنده : دکتر علی سیفی
    بنیانگذار مرکز آموزش مهندسین خانه عمران شریف
    عضو هیات علمی دانشگاه

 


با سلام و احترام خدمت دوستان عزیز و داوطلبان محترم آزمون ورود به حرفه مهندسی (نظام مهندسی)
مسلما یکی از اهداف مهندسان رشته‌های هفت‌گانه مرتبط با سازمان نظام مهندسی ساختمان، قبولی در آزمون ورود به حرفه و کسب پروانه اشتغال به کار مهندسی می‌باشد.

با توجه به گستردگی مباحث مقررات ملی و حجم زیاد مطالب، قبولی در آزمون مستلزم مطالعه مباحث و تسلط بر استفاده از ضوابط آنها خصوصا در آزمون‌های محاسباتی می‌باشد.

از این رو تجربه‌ی حاصل از 16 سال مدیریت و تدریس در دوره‌های مقررات ملی ساختمان و آمادگی آزمون را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم؛ انشاء ا... که مفید واقع گردد.


1- اطلاع دقیق و کامل از مواد آزمون و منابع ذکر شده در سامانه آزمون ورود به حرفه

مواد آزمون و مراجع آن در سامانه آزمون ورود به حرفه دفتر امور مقررات ملی ساختمان (www.inbr.ir) آمده است. در تهیه و مطالعه مراجع، به سال ویرایش منابع آزمون بر اساس سایت دقت نمایید که از ویرایش‌های قدیمی استفاده نکنید.

سوالاتی در آزمون دوره‌های قبل وجود دارد که هم پاسخ ویرایش قدیمی و هم جدید در گزینه‌ها بوده است و مسلما پاسخ بر اساس ویرایش جدید مدنظر می‌باشد.

در مورد کتاب «قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان – مصوب سال 1374» توجه نمایید که دارای اصلاحات و الحاقاتی است در انتهای کتاب است، لذا قبل از آزمون، بند‌های دارای اصلاحیه، الحاقیه و حذفیات را در قسمت اولیه کتاب اعمال و به نحو مناسبی مشخص کنید.

جهت اطلاع از آخرین منابع آزمون نظام مهندسی به تفکیک رشته آزمون اینجا کلیک کنید

 

2- توجه به لازم الرعایه بودن و الویت «مقررات ملی ساختمان»

در پیشگفتار همه‌ی مباحث مقررات ملی ساختمان مطالب زیر آورده شده است:

مقررات ملی ساختمان مجموعه‌ای است از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی لازم‌الرعایه در طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی اعم از تخریب، نوسازی، توسعة بنا، تعمیر و مرمت اساسی، تغییر کاربری و بهره‌‌برداری از ساختمان که به منظور تأمین ایمنی، بهره‌دهی مناسب، آسایش، بهداشت و صرفة اقتصادی فرد و جامعه وضع می‌گردد.

در کشور ما و در کنار مقررات ملی ساختمان، مدارک فنی دیگری از قبیل: آیین‌نامه‌های ساختمانی، استانداردها و آیین کارهای ساختمان‌سازی، مشخصات فنی ضمیمة پیمان‌ها و نشریات ارشادی و آموزشی توسط مراجع مختلف تدوین و انتشار می‌یابد که گر چه از نظر کیفی و محتوایی حایز اهمیت هستند، اما با مقررات ملی ساختمان تمایزهای آشکار دارد.

بعضا به پشتوانه همین مطالب، سوالاتی در آزمون مطرح شده است و پاسخ آن بر اساس مقررات ملی ساختمان، آیین‌نامه‌ها و سایر استانداردها موجود بوده (یعنی برخی گزینه‌ها به استناد یکی از مراجع صحیح بوده است) که مسلما در این گونه موارد، پاسخ بر اساس مقررات ملی ساختمان به سایر پاسخ‌ها الویت دارد.

3- توجه مضاعف به انتشارات جدید دفتر مقررات ملی ساختمان

مباحثی از مقررات ملی ساختمان که به تازگی بازنگری شده‌اند و انتشارات جدید دفتر امور مقررات ملی ساختمان، بیشتر مدنظر طراحان سوال می‌باشد و شاید به این صورت، اطلاع و آگاهی مهندسان از انتشارات و ویرایش‌های جدید مقررات ملی ساختمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جهت دانلود آخرین ویرایش مباحث مقررات ملی و منابع آزمون نظام مهندسی کلیلک کنید

 

4- خلاصه نمودن منابع آزمون و استفاده از کتاب‌های «کلید واژگان»

با توجه به اینکه آزمون به صورت جزوه باز برگزار می‌گردد و حجم مطالب هم زیاد می‌باشد، بهترین راهکار این است که منابع را خلاصه نموده و فیش‌نویسی نمایید تا در جلسه آزمون به راحتی بتوانید قسمت موردنظر را پیدا کرده و در حل سوالات، از آن بهره بگیرید.

در آزمون‌های صلاحیت نظارت و اجراء، درصد قابل توجهی از سوالات از متن منابع آزمون انتخاب شده‌اند، اصطلاحا فقط پیداکردنی می‌باشند و نیاز به حل خاصی ندارد؛ لذا کتاب‌های «کلید واژگان» می‌تواند بسیار مفید واقع شود. فقط توجه نمایید که کتاب کلید واژگان موردنظر بر اساس ویرایش‌های جدید مقررات ملی ساختمان و مراجع و منابع جدید باشد.

5-  دقت در استفاده از کتاب‌های کمکی

با توجه به اینکه آزمون دارای سطح بالایی می‌باشد، از کتاب‌های کمکی بسیار با دقت استفاده نمایید. چون غالبا مراجع این کتاب‌ها قدیمی بوده و دیر به روز رسانی می‌شوند و با توجه به تاکید صورت گرفته در بند 1 همین نوشته، شاید شما را گمراه نموده و پاسخ صحیح را پیدا نکنید.

6- اعتماد به نفس داشته باشید ...

با توجه به اینکه شما - هر چند کم و محدود – وقت گذاشته‌اید و مطالعه کرده‌اید، لذا در جلسه‌ی امتحان روی دانسته‌های خودتان متمرکز شوید و بعضا به حواشی موجود در آزمون اصلا توجه نکنید.

7- حد نصاب قبولی

حد نصاب قبولی در آزمون‌های ورود به حرفه، پاسخ صحیح به 50٪‌ سؤالات می‌باشد، لذا لزومی ندارد که به همه‌ی سؤالات پاسخ دهید و وقت‌تان را برای پاسخ به همه‌ی سؤالات صرف کنید (مگر اینکه بخواهید جزء نفرات اول رشته‌ی خودتان در کشور شوید). فقط لازم است با در نظر گرفتن یک حاشیه اطمینان، به حدود 60٪ سوالات که مطمئن هستید درست هستند، پاسخ دهید.

8- مدیریت زمان در آزمون

شما در این آزمون به هیچ وجه مشکل کمبود زمان را ندارید، لذا از این جهت استرس و نگرانی نداشته باشید.

به عنوان مثال طبق آمار دوره‌های قبل، در آزمون محاسبات عمران 60 سوال و 210 دقیقه وقت داده می‌شود. بر این اساس اگر فردی بخواهد در این آزمون به همه سوالات پاسخ دهد، برای هر سوال 5/3 دقیقه وقت دارد. در صورتی که با در نظر گرفتن حد نصاب قبولی 50 درصد، اگر برای پاسخ داده به 60 درصد سوالات برنامه‌ریزی نماید، چیزی در حدود 6 دقیقه برای پاسخ دادن به هر سوال وقت دارد که مدت زمان مناسبی است؛ به همین صورت برای آزمون سایر رشته‌ها.

این مقدار زمان متوسط پاسخگویی به هر سؤال مناسب بوده و با توجه به اینکه برخی سؤالات اصلا به این مقدار زمان نیاز ندارند، وقت مازاد آنها نیز به سؤالات دشوار و وقت‌گیر اختصاص داده می‌شود.

9- ابتدا مرور همه‌ی دفترچه و پاسخ به سؤالات ساده

توصیه می‌شود ابتدا دفترچه سؤالات را در حد چند دقیقه مرور کنید و سوالات را بررسی نمایید. این کار ذهن غیرارادی شما را فعال می‌کند و ضمن یک پردازش کلی، هنگامی که شما مشغول حل یک سوال هستید، ذهن غیرارادی هم پاسخ سوالات بعدی را اندوخته‌های شما جستجو نموده و هنگام رسیدن به آن، سریع‌تر به پاسخ دست پیدا می‌کنید.

در مرحله اول به سؤالات ساده پاسخ دهید و سوالاتی که نیاز به بررسی بیشتر دارند، را علامت‌گذاری نموده و برای دور بعد بگذارید. در پایان از ابتدای دفترچه سوالات، مجددا به بررسی سوالات وقت‌گیر و مشکوک بپردازید.

برخی طراحان تست عمدا سوالات ساده را در آخر مجموعه‌ی سؤالات قرار می‌دهند تا در صورت عدم مدیریت زمان توسط داوطلب، نتواند امتیاز آنها را کسب نماید.

برای آشنایی با سوالات آزمون های نظام مهندسی اینجا کلیک کنید و نمونه سوالات آزمون سالهای گذشته همراه با پاسخنامه را دانلود کنید

10- نزدن تست‌های مشکوک و وقت‌گیر در دور اول

با در نظر گرفتن حد نصاب قبولی و غالبا وجود چند تست مشکوک و یا وقت‌گیر، بهتر است از پاسخ دادن به آنها اجتناب نمایید و یا در صورت وجود وقت مازاد در آخر آزمون، به بررسی آنها بپردازید.

11- به خودتان گیر ندهید ...

بعضا بعد از آزمون افراد بیان می‌کنند که به یک سوال سخت، گیر دادند و تا حلش نکردند، راحت نشدند!!!! و برایشان مهم بوده است که آن سوال را حل کنند ...
لازم به تذکر است که همه سوالات هم ارزش بوده و داوطلب با این کار، فقط احتمال موفقیت خود را کاهش می‌دهد.

12- کنترل مکرر شماره تست در برگه‌ی سوالات و پاسخنامه جهت پرهیز از جابه‌جا زدن تست‌ها

یکی از اشکالات رایج بین داوطلبان در آزمون‌های تستی، جابه‌جا زدن پاسخ تست‌ها می‌باشد که به دلیل استرس و بعضا پاسخ ندادن به یک یا چند سوال (پریدن از روی چند تست) ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه مدت‌ها است که داوطلبان گرامی در چنین آزمون‌هایی شرکت نکرده‌اند، باید روی مهارت عمومی تست‌زنی تمرین داشته باشند.
به هیچ وجه انتقال پاسخ‌ها به برگه پاسخنامه را به انتهای آزمون موکول نکنید. بلافاصله پس از حل هر تستی، پاسخ آن را به برگه پاسخنامه منتقل کنید.

13- مطالعه کلیه‌ی گزینه‌های یک تست پیش از انتخاب گزینه موردنظر

در هنگام حل تست‌ها مخصوصا سوالات توضیحی و توصیفی، کلیه گزینه‌ها را مطالعه کنید و با دیدن اولین پاسخ صحیح، آن را انتخاب نکنید. ممکن است گزینه‌های بعدی کاملتر بوده و یا اصلا گزینه آخر به صورت «همه گزینه‌ها صحیح است» یا «همه گزینه‌ها اشتباه است» باشد.

14- کنار گذاشتن جزوات و کتاب‌های قدیمی

معمولا افراد به جزوات قدیمی زمان تحصیل خود بسیار علاقه دارند. به خاطر داشته باشید که با توجه به بازبینی مکرر مباحث مقررات ملی ساختمان،‌ غالبا سوالات از مباحث جدید و موارد تغییر یافته مطرح می‌گردد، از این رو منابع و مراجع قدیمی جهت آزمون ورود به حرفه، کارایی نداشته و بعضا گمراه کننده نیز هست.

15- با ماشین حساب کار کنید ...

در آزمون‌های محاسباتی - مانند محاسبات عمران - لازم است با ماشین حساب کار کنید. این روزها مهندسان خیلی با ماشین حساب کار نمی‌کنند و با آن غریبه هستند. لذا برای شرکت در آزمون‌های محاسبات، حتما با ماشین حساب تمرین کنید تا بتوانید به راحتی محاسبات را انجام دهید.

16- همه‌ی موارد آزمون را مطالعه نمایید و فقط روی چند درس تمرکز نکنید ...

توزیع سوالات و انتخاب آنها از مباحث مختلف، حالت یکنواخت و استانداردی را ندارد و بعضا در برخی دوره‌ها، حجم زیادی از سوالات از یکی از مباحث طرح شده است و اگر شما آن مبحث را مطالعه نکرده باشید، می‌تواند در قبولی شما تاثیر به سزایی داشته باشد.

17- عدم توجه به شایعات

بعضا شنیده می‌شود که افرادی سودجو با شایعه‌ی فروش سوالات آزمون، باعث گمراهی داوطلبان می‌شوند. توجه داشته باشید که آزمون توسط «سازمان سنجش آموزش کشور» و به صورت حرفه‌ای و با درجه امنیتی بالا برگزار می‌گردد. ضمنا در سال‌های اخیر، چندین نوع دفترچه سؤال با گزینه‌های جابه‌جا بین داوطلبان توزیع می‌گردد، تا سلامت آزمون را تضمین کنند؛ لذا با توکل به خداوند متعال و دانش خود، در آزمون شرکت نمایید.

امیدوارم که با مطالعه کافی و به کارگیری این نکات، در آزمون نظام مهندسی همچون سایر مراحل زندگیتان موفق و پیروز باشید.

آرزومند موفقیت شما – علی سیفی

ثبت درخواست اطلاع‌رسانی شروع ثبت نام آزمون‌های نظام مهندسی و کارشناس رسمی دادگستری

فایل های پیوست

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.