• 5217
  • 180 مرتبه
کارشناسی رسمی ماده 27 قانون نظام مهندسی

کارشناسی رسمی ماده 27 قانون نظام مهندسی

05 مرداد 1403


ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چیست؟

بر  اساس ماده ۲۷ ، وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات دولتی، نهادها، نيروی نظامی و انتظامی ، شركت‌های دولتی و شهرداری‌ها می‌توانند در ارجاع امور كارشناسی با رعايت آيين‌نامه‌ی خاصی كه به پيشنهاد مشترك وزارت مسكن‌وشهرسازی و وزارت دادگستری به تصويب هيأت وزيران می‌رسد به‌جای كارشناسان رسمی دادگستری از مهندسان دارای پروانه‌ی اشتغال كه كه بوسیله سازمان استان معرفی می شوند استفاده نمایند.

در متن ماده 27 قانون نظام مهندسی بیان شده است، جهت ارجاع امور كارشناسی به مهندسان دارای پروانه‌ی اشتغال (کارشناس ماده ۲۷ نظام مهندسی) به‌ جای كارشناسان رسمی دادگستری از سوی نهادها، رعایت آیین‌نامه‌ی خاصی الزامی شمرده شده است. این آیین‌نامه‌ی خاص در قالب “آیین‌نامه‌ی اجرایی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان” در خرداد ماه ۱۳۷۹ تصویب و ابلاغ شد.

- تصویب ماده ۲۷ نظام مهندسی، به منظور تسهیل فرآیند کارشناسی و استفاده بهینه از تخصص افراد با تجربه در زمینه‌های مختلف مهندسی انجام شد.

 

شرایط لازم برای اخذ و تمدید پروانه کارشناسی رسمی ماده 27 قانون نظام مهندسی

1- عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مورد تقاضا

2- دارا بودن پروانه اشتغال به کار مهندسی اصلی معتبر پایه یک در رشته مورد تقاضا برای آزمون کاشناس ماده 27

3- عدم اعتیاد به موادمخدر

4- احراز شرایط بر اساس استعالمات دستگاه های چهارگانه

5- حداقل 5 سال سابقه کار مرتبط با پروانه اشتغال بعد از اخذ اولین پروانه اشتغال به کار

6- موفقیت در آزمون کتبی کارشناس ماده 27 و اخذ حداقل نصاب ( نمره 70 از 100)

7- موفقیت در مصاحبه حضوری که توسط کمیته ارزیابی صلاحیت انجام می شود

8- گذراندن دوره های آموزشی مطابق برنامه مصوب وزارت راه و شهرسازی

9- گذراندن دوره کارآموزی مطابق نظامنامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی

10- ادای سوگندو امضای سوگندنامه

- پس از ادای سوگند و امضای متن سوگندنامه توسط پذیرفته شده نهایی، اداره کل استان با رعایت ترتیب های مقرر شده نسبت به درج صلا حیت ارائه خدمات مهندسی کارشناسی در ظهر پروانه اشتغال  الکترونیکی کارشناس اقدام می نماید.

- مدرک تحصیلی : دارا بودن مدرک کارشناسی پیوسته یا مدرک پیوسته در مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد پیوسته و ...) در یکی از هفت رشته اصلی مهندسی معماري، عمران، تاسیسات مكانیكی، تاسیسات برقی، شهرسازي، نقشه برداري و ترافیك مطابق آخرین مصوبات کمیسیون موضوع تبصره 2 ماده 7 قانون.

درخصوص کارشناسی ناپیوسته در رشته هاي اصلی مهندسی و همچنین کارشناسی ارشددر رشته هاي شهرسازي و ترافیك ملاک عمل، آخرین مصوبات کمیسیون موضوع تبصره 2 ماده 7 قانون می باشد . ( داوطلبین عزیز قبل از شرکت در آزمون در خصوص این موارد آخرین مصوبات رو استعلام بگیرند )

 

شرایط تمدید پروانه کارشناسی ماده 27:

- مدت اعتبار « پروانه کارشناسی رسمی » متناسب با اعتبار پروانه اشتغال می باشد و تا زمانیکه بر طبق مقررات مربوط،دارنده آن واجد شرایط مربوطه باشد و  طبق ضوابط مربوطه تمدید می شود.

مـوارد حائز اهمیت :

طبق ابلاغیه تاریخ 19 اسفند 1402 دستورالعمل نحوه اعطای صلاحیت ارائه خدمات مهندسی کارشناس ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان  ، آزمون صلاحیت ارائه خدمات مهندسی کارشناسی حداقل سالی یکبار توسط وزارت، بر اساس ضوابط اعلامی برگزارمی شود (لینک دستورالعمل)

-صدور صلاحیت ارائه خدمات مهندسی کارشناسی در یک یا چند رشته متناظر با صلاحیت مندرج در ظهر پروانه اشتغال هر شخص و به شرط دارا بودن و احراز سایر شرایط و ترتیبات این دستورالعمل مجاز می باشد.

- حدود صلاحیت کارشناس رسمی برای هر رشته و نحوه اعطای صلاحیت ها در مراحل مختلف بر اساس تایید و ابلاغ وزارت راه و شهرسازی تعیین می گرددو در پروانه کارشناسی درج خواهد شد.

- طراحی سوالات، اجرا و برگزاری آزمون توسط وزارت راه و شهرسازی صورت می پذیرد.

- آزمون کلیه رشته ها به صورت چند گزینه ای، جزوه بسته و دارای نمره منفی می باشد.

- قبولی در آزمون شامل 70 درصد نمره آزمون کتبی و 30 درصد نمره مصاحبه حضوری می باشد.

- مدت اعتبار قبولی در آزمون کتبی حداکثر سه سال می باشد و در صورتی که ظرف مدت مذکور، مراحل صدور پروانه تکمیل و طی نگردد، قبولی در آزمون کان لم یکن خواهد بود.

پروانه کارشناسی رسمی در سراسر کشور معتبر بوده و در صورتی که کارشناس رسمی،عضویت خود در سازمان استان را ترک و به عضویت سازمان دیگری درآید، کماکان از مزایای « پروانه کارشناسی رسمی » برخوردار خواهد بود.

 

 

فایل های پیوست

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.