• 5219
  • 1273 مرتبه
مصوبات كميسيون هم ارزی رشته ها

مصوبات كميسيون هم ارزی رشته ها

21 مرداد 1403


کمیسیون هم ارزی رشته ها

کمیسیون هم‌ ارزی رشته‌ها طبق تبصره 2 ماده 7 قانون نظام مهندسی تعریف شده که بررسی عناوین و حدود صلاحیت حرفه‌ای دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط با مهندسی ساختمان را انجام می‌دهد.

در ادامه آخرین مصوبه کمیسیون هم‌ ارزی رشته‌ها ابلاغی ١٤٠٣/٥/٨ آمده است.


مصوبات كميسيون هم ارزي ابلاغی ١٤٠٣/٥/٨

آخرین مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته‌های نظام مهندسی موضوع تبصره ۲ ماده ۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ابلاغی ٨ مرداد ١٤٠٣ به شرح زیر است:

مصوبه كميسيون هم ارزی برای دارندگان مدارک تحصیلی «مهندسی مکانیک - طراحی جامدات» :

طبق مصوبات كميسيون هم ارزی ابلاغی ١٤٠٣/٥/٨ ، دارندگان مدارک تحصیلی «مهندسی مکانیک - طراحی جامدات» می توانند پروانه نظام مهندسی با «کد رشته اصلی» دریافت نمایند.

مصوبه 1 : با توجه به درخواستهای مطرح شده برای تبدیل کد رشته مرتبط مکانیک طراحی جامدات به کد رشته اصلی مقرر شد افرادی که فهرست واحدهای درسی آنها در رشته مکانیک - طراحی جامدات مطابق با فهرست واحد های درسی مصوب کمیسیون هم ارزی رشته ها مورخ ۱۳۹۱/۱۱/۰۴ می باشد؛ کد رشته آنها به اصلی تغییر یابد در خصوص افرادی که برخی از واحدهای درسی آنها با فهرست مشخص شده منطبق نمی باشد مشروط به گذراندن واحدهای درسی مربوط به شرح جدول ذیل در دانشگاههای دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به همراه ارائه گواهی معتبر به وزارت راه و شهرسازی و تایید دفتر توسعه مهندسی ساختمان مجاز به دریافت کد اصلی می باشند.

۱- مکانیک سیالات ۱

۴- انتقال حرارت ۱

۲- مکانیک سیالات ۲

۵- انتقال حرارت ۲

۳- آزمایشگاه مکانیک سیالات

۶- آزمایشگاه انتقال حرارت

۷- حرارت مرکزی و تهویه مطبوع ۱

 

مصوبه ۲ : دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی مخابرات و کنترل مشمول صلاحیت طراحی و دریافت کد اصلی نمی باشند.

مصوبه ۳ : به دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد پیوسته مهندسی معماری و شهرسازی پروانه اشتغال به کار شهرسازی تعلق نمی گیرد.

مصوبه ۴ : مبنای تصمیم گیری در خصوص صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی مدرک کارشناسی در یکی از رشته های هفت گانه مهندسی ساختمان می،باشد این قاعده در خصوص مدرک کاردانی و مدرک کارشناسی ناپیوسته اصلی نیز برقرار می باشد.

مصوبه ۵ : دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی پیوسته غیر مرتبط با مهندسی ساختمان که متعاقباً نسبت به اخذ مدرک کارشناسی ناپیوسته در رشته معماری و کارشناسی ارشد اصلی و همان با مدرک کارشناسی خود اقدام نموده اند، مشروط به گذراندن واحدهای درسی مربوط ( به شرح جدول ذیل مصوب کمیسیون هم ارزی رشته ها مورخ ۱۳۹۱/۱۱/۰۴ ) در یکی از دانشگاههای دولتی و یا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به همراه ارائه گواهی معتبر به وزارت راه و شهرسازی و تایید دفتر توسعه مهندسی ساختمان مجاز به دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی با کد مرتبط می باشند.

۱- متره و برآورد ۵- طرح معماری ۲
۲- مدیریت و تشکیلات کارگاه ۶- طرح معماری ۳
۳- مصالح ساختمانی با شناخت مواد ۷- طرح معماری ۴
۴- طرح معماری ۱ ٨ - طرح معماری ۵

 

مصوبه كميسيون هم ارزی برای دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط :

مصوبه ۶ :  در خصوص دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط با رشته های هفت گانه ساختمان که به استناد مدرک کارشناسی خود پروانه اشتغال به کار مرتبط دریافت نموده اند؛ در صورت اخذ مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد جدید که امکان تغییر شماره (کد مرتبط به اصلی) را میسر کند و یا در صورت اخذ صلاحیت جدید به استناد ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب(۱۳۷۵) ، سپری نمودن حداقل زمان بعد از اخذ مدرک تحصیلی جدید الزامی نیست .

برای دانلود آخرین مصوبه کمیسیون هم ارزی رشته‌های نظام مهندسی ابلاغی  ١٤٠٣/٥/٨ اینجا  کلیک کنید

فایل های پیوست

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
    • 0
    • 0
    با سلام و عرض ادب ، بنده مدرک کارشناسیم طراحی صنعتی هست کارشناسی ارشد گرایش معماری داخلی تحصیل کردم. برای شرکت در آزمون نظام مهندسی طراحی معماری ممنون میشم راهنماییم بفرمایید.سپاس
    • 1403/07/28 14:29:49
      • 0
      • 0

      سلام و احترام طبق اطلاعات ما شما برای شرکت در آزمون طراحی معماری مدرک کارشناسی مرتبط داشته باشید پیشنهاد ما این هست که جهت اطلاع از امكان و يا عدم امكان دريافت پروانه اشتغال به كار در رشته و صلاحیت موردنظر، قبل از ثبت نام آزمون نظام مهندسی نسبت به كسب نظر از اداره كل استان محل سكونت خود اقدام نمايند تا پس از قبولی در آزمون برای دريافت پروانه اشتغال به كار با مشكل قانونی مواجه نشوید.

    • 0
    • 0
    با سلام بنده کاردانی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی معماری و کارشناسی ارشد مهندسی معماری دارم.آیا طبق بند ۶ مصوبات کمیسیون هم ارزی از مرتبط به اصلی تغییر کد داده میشود؟ شایان ذکر است هنوز ۲ سال از اخذ مدرک کارشناسی ارشد بنده نگذشته است. لطفا راهنمایی فرمایید.با تشکر
    • 0
    • 0
    با سلام بنده کاردانی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی معماری و کارشناسی ارشد مهندسی معماری دارم.آیا طبق بند ۶ مصوبات کمیسیون هم ارزی از مرتبط به اصلی تغییر کد داده میشود؟ شایان ذکر است هنوز ۲ سال از اخذ مدرک کارشناسی ارشد بنده نگذشته است. لطفا راهنمایی فرمایید.با تشکر