• 5222
  • 149 مرتبه
نرم افزار راینو  Rhinoceros چیست؟

نرم افزار راینو Rhinoceros چیست؟

30 مرداد 1403

 

 

 

نرم افزار راینو چیست؟

مدل‌سازی، یک گام بسیار مهم در هر فرآیند طراحی و ساخت و ساز ‌است. طی سال‌ها، پیشرفت‌های متعددی در صنعت طراحی به کمک کامپیوتر یا به عبارتی (Computer- aided Design) CAD به وجود آمده ‌است. صدها نرم‌افزار قدرتمند CAD که قادر به طراحی بسیار پیچیده و مدل‌سازی سه‌بعدی هستند، اکنون وجود دارند. با این حال، برخی از این نرم‌افزارها با داشتن قابلیت‌های خاص و محیط کاربری جذاب‌تر از سایر رقبا پیشی گرفته‌اند.

در این میان، راینو (Rhinoceros 3D) یکی از قوی‌ترین نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی می‌باشد که ویژگی‌های زیاد و منحصر به فرد آن، کاربران بسیاری را به سمت این نرم‌افزار قدرتمند کشانده است و آن را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی کرده است. راینو در سال 1980 توسط شرکت مک نیل (Mc neel  ) تولید و عرضه شد.


 

روش‌های مدل‌سازی سه‌بعدی

در دنیای مدل‌سازی سه بعدی، دو روش برای ایجاد احجام سه بعدی وجود دارد.

1 – مدل‌سازی شبکه‌ای (Mesh) : در روش مدل‌سازی مش، احجام با کنار هم قرار گرفتن سلول‌های ریز و درشت چهارضلعی و یا سه‌ضلعی بوجود می‌آیند. آن‌چه مسلم است برای داشتن سطوح نرم‌تر و دارای قوس بیشتر باید از شبکه‌ای با تعداد سلول بیشتر و همچنین با اندازه‌های کوچک‌تر استفاده کرد که این کار باعث سنگین شدن حجم و در نتیجه درگیر شدن هر چه بیشتر RAM و CPU سیستم شده و عملا باعث کند شدن سرعت عمل فرآیند طراحی خواهد شد.

2 – مدل‌سازی NURBS  (Non-Uniform Rational Basis) : در این روش، مدل‌سازی بر مبنای الگوهای پیچیده ریاضی صورت می‌گیرد. به این صورت که توسط خطوط Nurbs و اتصال این خطوط، سطوح ایجاد می‌شوند و از اتصال این سطوح به یکدیگر احجام شکل می‌گیرند و تمامی این عناصر توسط نقاط کنترلی (Control Points) قابلیت ویرایش شدن را خواهند داشت و در نهایت سطوحی نرم، سبک و بدون داشتن تعداد شبکه‌های زیاد، تولید خواهند شد.

مزایای مدل‌های ایجاد شده به روش Nurbs :

-    سرعت ترسیم بسیار بالا

-    دقت ترسیم بسیار بالا

-    قابلیت ویرایش بسیار سریع و آسان به دلیل وجود نقاط کنترلی

-    قابلیت برش با دستگاه برش لیزر و CNC و در نتیجه ساخت ماکت و قالب

-    مدل‌های تولید شده دارای حجم بسیار کمتر نسبت به مدل‌های تولید شده به روش Mesh می‌باشند.


روش مدل‌سازی راینو :

نرم‌افزار راینو قابلیت مدل‌سازی به هر دو روش Nurbs و Mesh را دارد. مانند نرم‌افزار 3DMAX . اما تفاوتی که بین این دو نرم‌افزار وجود دارد این است که محیط نرم‌افزار راینو بر پایه Nurbs طراحی شده است و نرم‌افزار 3DMAX بر اساس Mesh. لذا راینو در بهره‌گیری از روش Nurbs بسیار قدرتمندتر از نرم‌افزارهای دیگر است.

مزایای نرم‌افزار راینو :

-    راینو توسط خطوط Nurbs تولید هندسه می‌کند.
-    مزیت دیگر این نرم افزار، مدل سازی پوسته‌های پیچیده با دستورات ساده است.

-    سطوح پیچیده‌ی تولید شده با راینو خیلی سبک‌تر از سطوح مشابهی است که با نرم افزارهای مش تولید شده باشند.

-    مزیت فوق‌العاده راینو، وجود ابزارها و پلاگین‌های بسیار خاص و ویژه‌ای می‌باشند که تنها می‌توان آن‌ها را در راینو یافت نه در هیچ نرم‌افزار دیگری. این ابزارها و پلاگین‌ها، از این نرم‌افزار یک ابزار فوق‌العاده و بسیار حرفه‌ای در حیطه معماری و مدل‌سازی ساخته‌اند.

امکانات راینو :

-    ایجاد ترسیمات دوبعدی بسیار متنوع و ویرایش آن‌ها
-    دارای سطر فرمان و پشتیبانی از دستورات نرم‌افزار اتوکد
-    ترسیم و ویرایش سطوح توسط دستورات بسیار متنوع
-    ترسیم احجام صلب متنوع و ویرایش آن‌ها
-    تبدیل حجم به ترسیمات دوبعدی در نماهای مختلف دید
-    تبدیل محیط راینو به محیط رویت و استفاده از فرامین BIM
-    شیت‌بندی و استفاده از پلان‌های رندر شده در آن‌ها برای ارائه‌ای جذاب‌تر
-    ایجاد احجام ارگانیک و استفاده از فرامین SubD
-    ایجاد احجام کانتور
-    ایجاد انیمیشن
-    امکان نصب پلاگین Vray و ایجاد رندرهای دارای نور و متریال از مدل‌های تولید شده
-    امکان نصب انواع پلاگین‌های کاربردی و جذاب
-    وجود پلاگین قدرتمند گرسهاپر در راینو و امکان ایجاد مدل‌های پارامتریک

 

مقایسه محیط کاربری راینو با نرم‌افزارهای اتوکد و تری‌دی‌مکس :

نرم‌افزار اتوکد : اتوکد یک نرم‌افزار پر قدرت جهت ترسیم نقشه‌های دوبعدی و سه‌بعدی می‌باشد.

البته از این نرم‌افزار بیشتر برای ترسیم نقشه‌های دوبعدی (از ترسیمات ساده تا نقشه‌های اجرایی فاز دو ساختمان) استفاده می‌شود. نرم‌افزار اتوکد با داشتن سطر فرمان، اجرای دستورات را بسیار سرعت بخشیده و محیطی کاربرپسند را ارائه می‌کند.

 

نرم‌افزار تری دی مکس : مکس یک نرم‌افزار بسیار قدرتمند در مدل‌سازی‌های سه‌بعدی می‌باشد که با داشتن پلاگین جذاب V-Ray توانسته است به احجام ایجاد شده متریال و نور داده و رندرهایی با جلوه واقعی تولید کند. در این نرم‌افزار ترسیمات دوبعدی نیز انجام می‌شود اما هدف این نرم‌افزار بیشتر بر روی ترسیمات سه‌بعدی متمرکز است.

معماران توسط این نرم‌افزار تصاویر بی‌نظیری از پروژه، قبل از اجرای آن در اختیار خواهند داشت. همچنین در این محیط می‌توان انیمیشن ایجاد کرد و یک ارائه جذاب داشت. این نرم‌افزار فاقد سطر فرمان است و برای اجرای دستورات آن، از منوها و نوارهای ابزار استفاده می‌گردد. قابل ذکر است که سیستم مدل‌سازی تری‌دی‌مکس بر پایه مش (Mesh) می‌باشد. البته تعدادی فرامین Nurbs نیز دارد.

 

نرم افزار راینو : راینو یک نرم‌افزار بسیار انعطاف‌پذیر، سبک و قدرتمند است که به ما فضای مشترکی مانند آن‌چه در اتوکد و تری‌دی‌مکس وجود دارد را به طور همزمان ارائه می‌کند. یعنی محیط گرافیکی و سه‌بعدی مکس همراه با سطر فرمان و ترسیمات دو بعدی اتوکد. همچنین می‌توان با نصب یک پلاگین بر روی راینو، محیط آن را به فرم محیط رویت در آورد و به راحتی از امکانات و دستورات BIM در این نرم‌افزار استفاده نمود.

در مورد قابلیت‌ها و امکانات نرم افزار راینو پیش‌تر توضیح داده شده‌ است. و چنان‌که ذکر شد سیستم مدل‌سازی راینو بر پایه Nurbs می‌باشد. البته فرامین ترسیمات مش نیز در این نرم‌افزار وجود دارد و همچنین پلاگین‌های فراوان برای مدل‌سازی و ویرایش ترسیمات مش (Mesh) .

 

اگر قصد یادگیری نرم افزار کاربردی راینو رو دارید ، ثبت نام در دوره آموزش راینو خانه عمران را به شما پیشنهاد میکنیم .

فایل های پیوست

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.